Jouw online positie

wij zorgen dat de blik op jou wordt gericht

Vandaag is het woensdag 5 mei, inhaken op social media dus, voor velen. we vieren de vrijheid, iets wat nog steeds niet voor iedereen vanzelfsprekend is, of zelfs maar zo voelt. Er is nog veel te doen. Voorafgaand aan de 5e mei staan we stil;  op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1961 herdenken we ook de slachtoffers van oorlogssituaties en vredesoperaties waarbij Nederland betrokken was na de Tweede Wereldoorlog.

Inhaken?

Wat betreft Bevrijdingsdag is het in marketingland een koud kunstje om er ‘iets leuks mee te doen’, niet zelden ontvangt Blickfång Communicatie die vraag. “Inhaken’ op de actualiteit in de uitingen op social media, u kent ze vast wel. Soms liggen ze voor het oprapen, een andere keer is er wat meer denk werk voor nodig om het welbekende bruggetje te maken naar het bedrijf of product om bij ‘de dag van de… ‘ te komen. En soms gaat het mis.

Gisteren scrolde ik door de posts op Instagram en naast de vele posts viel één me er in het bijzonder op; het knal oranje vierkant met witte letter spatte van het scherm af; “DOLLE DINSDAG!!” las ik. Op de middelbare school kreeg ik van meneer Rop geschiedenisles en hoe hij hier over verhaalde is mij meer dan bijgebleven. Zo ook de les over 5 september 1944, Dolle Dinsdag. De geallieerden hadden Brussel en Antwerpen ingenomen en weldra zou Nederland ook worden bevrijd. Zo was de hoop althans, welke op meerdere plaatsen uitgebreid werd gevierd. Niets bleek minder waar zo weten we nu, het grootste deel van ons land moest nog een hongerwinter doorstaan.

Ik keek nog een keer naar mijn scherm, het stond er echt. Mijn referentiekader van het ‘fenomeen’ Dolle Dinsdag was duidelijk anders dan die van de maker van het bericht. Deze dacht aan het promoten van producten met fikse kortingen. Ik besloot ze er op te attenderen in een privébericht; “Op 4 mei… denk ik bij dolle dinsdag echt aan iets anders… https://nl.wikipedia.org/wiki/Dolle_Dinsdag Persoonlijk vind ik dit marketing technisch niet handig… #opdatwijnietvergeten

In no-time kreeg ik een reactie; “Dat het een term was uit de oorlog zijn wij ons echt niet bewust van. Het is de eerste dinsdag in de maand voor ons dolle dinsdag dus gewoon een tegekke aanbieden zegmaar.” Ik wist even niet hoe te reageren. Natuurlijk heeft niet iedereen les van meneer Rop gehad en wellicht is dit een onderwerp wat niet meer behandelt wordt, of het ligt gewoon aan mij. Dat kan ook.

De post is weggehaald en ik kreeg een bericht waarin ik bedankt werd voor het attenderen en dat ze het op prijs stelden. Acties die ik op mijn beurt weet te waarderen. Je kan niet met alles rekening houden in het leven, zeker niet met dingen die je niet weet. Ik hoop dat ik bij het bedenken van inhakers voor opdrachtgevers de plank nooit mis zal slaan. Mocht het wel gebeuren in uw ogen, laat gewoon weten. Het is fijner als u inhaakt in plaats van afhaakt.