“Moeten we wel iets doen op social media ‘of zo’? Wat denk jij?” Geef daar maar eens antwoord op zonder dat het op preken voor eigen parochie lijkt. Dat het coronavirus een enorme impact op de samenleving, dus ook de ondernemers, heeft is understatement. Onze gezondheid heeft vanzelfsprekend de hoogste prioriteit.
De marketingstrategie ligt voor veel ondernemers onder vuur. Aan het begin van de crisis haalden we het al aan, wat te doen qua communicatie. De crisis leidt instinctief tot kosten besparing, wat volkomen begrijpelijk is. Snijden is het devies, zo ook in marketing. Maar is dat terecht? Wanneer je nu uit beeld raakt is het een stuk lastiger om weer in het blikveld te komen straks.
Crisis en marketing?
Heeft het wel zin dan? Ja! Uit onderzoeken over marketing ten tijde van grote recessies in de afgelopen 100 jaar blijkt bijna allemaal hetzelfde als het gaat over marketing; het is zinvol om te investeren in marketing in tijden van crisis! In de huidige tijd geeft de invulling een hele andere dimensie; Doordat veel mensen thuiswerken of, zelfs in quarantaine zitten en hun huis niet uit mogen, is het gebruik van platformen als LinkedIn, Facebook, Instagram enorm gestegen. Dat betekent een (nog) groter bereik voor jou als ondernemer.
In het verleden is gebleken dat de consument, ongeacht of dat B2C of B2B is, na een crisis op zoek gaan naar dat wat vertrouwd voelt. Waar zij in de tijden van een recessie de hand eerder op de knip houden komt men bij het bereiken van betere tijden in eerste instantie zeker uit bij dat wat ‘goed’ aanvoelt. Immers, ‘Wat de boer niet kent…’ en ‘Onbekend maakt onbemind.’
Aanpassen?
Wellicht moet je de tone-of-voice moet aanpassen, wat wel impact kan hebben op de strategie die je had staan. Veelal kan je die in de grote lijnen laten staan, het verschil zit hem vaak in de details. Denk nogmaals na over je doelgroep en wat voor impact alles op hen heeft, maar pas niet alles er op aan. Of je een afbeelding zoals hiernaast moet gebruiken? Zorg in elk geval dat het aansluit bij je boodschap. Laat je expertise zien, wat maakt jou belangrijk voor de klant. Onderhoudt de band en straal vertrouwen uit. Of om Ikea aan te halen; ‘Aandacht maakt alles mooier.’
“Misschien moet ik maar even gaan wandelen, even aan iets anders denken. Dan komen we vast op een idee!” hoorde ik aan de andere kant van de lijn. Volkomen logisch, gisteren was de update van de premier niet in haar voordeel uitgepakt. Ze mag nog niet open en nu is het hopen op 20 mei. Bij de pakken neerzitten heeft nog nooit tot iets constructiefs geleid.
Een paar uur later spraken we elkaar weer, op basis van haar verhaal waar ze mee bezig was hebben we haar weer op de kaart kunnen zetten. Ofschoon de teleurstelling voor even groot was, houdt zij de moed erin! Dat wens ik natuurlijk iedereen toe, naast goede zaken en bovenal een goede gezondheid!
Arjan Moerman
Blickfång Communicatie